تبلیغات
غبار فتنه - ولایت فقیه از دیدگاه اهل تسنن
 
AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان
 
تاریخ :  شنبه 21 آبان 1390
نویسنده :  rahjo
ولایت فقیه از نظر اهل تسنن؛ از کتاب تا عمل!

هرچند معروف است كه اهل سنت حاكمیت هر حاكم و سلطانی را پذیرفته ‏اند اما كتابهای فقهی و عقیدتی آنان خلاف این سخن را ثابت می‏كند زیرا از منابع اهل سنت به دست می‏آید كه رهبری جامعه را كسانی باید در اختیار بگیرند كه از جهت علمی و فقهی اعلم از سایر مردم باشند/ عبدالرحمان الجزیری می‏نویسد: «اتفق الائمْ رحمهم الله تعالی علی ان الامامْ فرض و انه لابد للمسلمین من امام یقیم شعائر الدین و ینصف المظلومین من الظالمین و اتفقوا علی ان الامام یشترط فیه: اولاً ان یكون مسلماً ثانیاً ان یكون مكلّفاً ثالثاً ان یكون حرّاً رابعاً ان یكون ذكراً خامساً ان یكون قرشیاً سادساً ان یكون عالماً مجتهداً لیصرف الاحكام و یتفقه فی الدین فیعلم الناس و لایحتاج الی استفتأ غیره». تمام ائمه اتفاق دارند كه امامت برای مسلمانان واجب است تا در پرتو آن شعایر دین برپا داشته شود و حق مظلوم از ظالم گرفته شود.

ادامه مطلب

چنانكه اتفاق دارند كه حاكمان اسلامی باید دارای ویژگیهایی باشد:
 1 - مسلمان باشد؛
2 - مكلف باشد؛
3 - حر و آزاد باشد؛
4 - مرد باشد؛
5 - قرشی باشد؛ (ص)
6- عالم و مجتهد باشد تا مردم را از احكام دین آگاه نماید و نیاز به استفتا از غیر خودش نداشته باشد/
 امام نووی نیز یكی از شرایط امام را قرشی و مجتهد و صاحب نظر بودن دانسته است قاضی باقلانی (متوفای (س)40) كه از پیروان ابوالحسن اشعری است و قاضی ابویعلی الفرأ نیز اجتهاد و علم را شرط می‏دانند بنابراین از دیدگاه اهل سنت اجتهاد و فقاهت از شرایط امام و حاكم اسلامی است تا به طور مستقل و آزاد بتواند احكام اسلام را جاری و عمل نماید و به غیر خودش نیاز نداشته باشد در غیر این صورت نفوذ و اقتدار خودش را از دست می‏دهد. روشن است آنچه در ویژگیهای حاكم اسلامی در منابع اهل سنت آمده به خوبی با ولایت فقیه منطبق است و تفاوتی دیده نمی‏شود. زیرا شیعه معتقد است كه در عصر غیبت امام معصوم(ع) حاكم اسلامی باید از مجتهدان و فقهای دارای شرایط رهبری باشند و اجتهاد را از شرایط رهبری می‏دانند/

شیعیان از زمان غیبت امام زمان(عج) عالمان دینی و فقیهانی را كه دارای شرایط لازم بوده‏اند، به عنوان رهبر دینی ومتصدی اموری كه نیازمند به ولایت است پذیرفته‏اند. لذا بحث نظری ولایت فقیه در كتاب‏های عالمان گذشته مطرح بوده و عملاً نیز برخی از علمای گذشته به اعمال آن اقدام نموده‏اند. اهل سنت نیز شبیه همین عقیده را دارند با این تفاوت كه شرایط ویژه‏ای را كه شیعه برای ولی فقیه قائل است، آنان شرط نمی‏دانند؛ بلكه هر كس كه حكومت را به دست گرفت، او را ولی و اولی‏الامر و واجب الاطاعة می‏دانند.
مسأله ولایت فقیه، آن گونه كه برای ما مطرح است در عقاید اهل سنت جایگاهی ندارد. توضیح آن كه:
1. برای درك بهتر از عقاید اهل سنت درباره ولایت فقیه، ترسیم چشم اندازی از دیدگاه شیعه در این باره، ضروری به نظر می رسد، هر چند بسیار به اختصار.
2. برخی از خطوط كلی شیعه درباره ولایت فقیه به قرار زیر است: الف) برای اصلاح جامعه قانون تنها كافی نبوده؛ بلكه، به مجری نیز نیازمندیم؛ از این رو، خداوند در كنار فرستادن احكام شرع، حكومت و دستگاه اجرایی را هم در نظر گرفته است. بخشی از احكام اسلام نیز به گونه ای است كه، بدون داشتن ساختاری اجرایی، بیان آن ها بی معنا خواهد بود. این بخش از احكام، احكام سیاسی - اجتماعی آن را تشكیل می دهد (امام خمینی، ولایت فقیه (حكومت اسلامی)). ب) در رأس تشكیلات اجرایی و اداری جامعه مسلمانان، شخص پیامبر(ص) قرار داشت. تعیین جانشین به وسیله وی هم، نه تنها برای بیان عقاید و احكام؛ بلكه برای اجرای آنها هم بود. وظیفه تعیین خلیفه هم تا آن اندازه مهم بود كه خداوند به پیامبرش خطاب كرد بدون انجام آن، رسالت خود را به پایان نرسانده است. ج) پیداست كم ترین شرطی را كه مجری یك قانون باید دارا باشد، آگاهی به آن قانون است، عدالت، درد دین داشتن، دلسوزی و احساس مسؤولیت یكپارچه در برابر آن و... از جمله دیگر شرایط است. د) هدف نهایی چنین اقدامی، در معنای لغوی ولایت هم نهفته است، چرا كه ولایت در اصل لغت، به مفهوم برداشته شدن واسطه ای است كه بین دو چیز حایل شده باشد؛ به گونه ای كه بین آن دو چیز، غیر از آن دو باقی نماند (همان). از این رو اولیاء خداوند، كسانی هستند كه كاروان جامعه را می توانند آن گونه به خداوند رسانند كه میان آنها و ذات پروردگار، هیچ فاصله و حجابی باقی نماند. چرا كه خود، در حیات معنوی و زندگی جاودانی به درجه ای از مقام قرب رسیده اند كه بین او و پروردگارش، فاصله و حجابی نیست. شرافت و قدر و منزلت انبیاء و ائمه(ع) نیز از آن روست كه به همین مقام ولایت یعنی برداشته شدن هر گونه فاصله با خدا، دست یافته اند. ه) فقهایی هم كه شایستگی احراز مقام ولایت بر مسلمین را پیدا می كند هر چند به مقام معصومین(ع) نمی رسد، ولی دست كم باید به آن تشابه داشته باشند. و) لزوم سكان داری جامعه مسلمانان به وسیله ولی فقیه، به همان دلیلی است كه پس از پیامبر باید مقام مزبور را معصوم بر عهده گیرد؛ یعنی بر زمین نماندن احكام سیاسی و اجتماعی اسلام كه اجرای آنها وامدار تشكیل حكومت است؛ وانگهی در احكام فردی نیز، مسلمان باید الگویی تمام و كامل داشته باشد تا او را به سوی خداوند رهنمون شود.
 3. با آن ماجرای دردناك برخورد با ولی منتخب الهی كه انجام آن به وسیله خلفای نا به حق بنی امیه انجام گرفت، آشكارا پیداست كه مابین دیدگاه اهل تسنن با حقیقت عمیق، دقیق و حساس ولایت، تا چه میزان فاصله است.
 4. آموزه ولایت بر مسلمانان، آموزه ای قرآنی و دینی است؛ از این رو همه كشورهای اسلامی باید در مسیر آن حركت كنند.
5. اشتباه دیدگاه اهل سنت درباره ولایت فقیه، اساسا از اشتباه دیدگاهشان درباره امام ناشی می شود؛ آنان در مورد علم غیب امام معصوم(ع)، طهارت ذاتی آنان، نقص دین در صورت فقدان آنها و... دیدگاه هایی دارند كه با صراحت قرآن سازگار نیست. پیداست در ادامه راه آخرین امام در پشت پرده غیب نیز برای جانشینان وی، شرایطی را كه در روایات بر آن تصریح شده قایل نیستند از جمله مخالفت با هواهای نفسانی، مراقبت از نفس و تقوای دینی و... كه در حدیثی از پیامبر(ص) بیان شده است.
 6. انحرافی كه در عالم اسلام پس از ماجرای سقیفه پیدا شده باعث گردید كه امام(ع) از مصدر جامعه كنار رود. لذا بحث ولایت فقیه به گونه ای كه در شیعه مطرح است در اهل سنت منتفی شد براساس نظر شیعه در حكومت اسلامی، دوام علم و عدل ضروری است. اما اهل سنت در عین حال كه عدالت را شرط حاكم اسلامی می دانند. اما با طرح این كه هر كسی كه حاكم جامعه اسلامی شد ولی امر است و اطاعت از وی واجب می باشد. عملا تن به حكومت های جور دادند.




:: مرتبط با: ولایت فقیه ,
:: برچسب‌ها: ولایت فقیه+ اهل سنت , اهل تسنن , سنی ها+ ولایت فقیه ,
آنطورى كه ما ملت خودمان را تجربه كرده‌ایم، آنطورى كه لطف و فضل الهى را مكرر آزموده‌ایم، این ملت در این نوبت هم مثل نوبتهاى قبل، مشت محكمى به دهان دشمن خواهد زد. مردم به توفیق الهى در این انتخابات یك آزمون افتخارآمیز دیگرى را به صحنه خواهند آورد و بر افتخارات خودشان خواهند افزود. این، لطف الهى است؛ ان‌شاءاللّه تحقق پیدا خواهد كرد.

مقام معظم رهبری- 25/2/92
  :: مدیر وب سایت : rahjo
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

********لــوگـــوی دوســــــتان********
تکاور 114

 پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم
معببر سایبری فندرسک